+48 000 000 000

Jakie wybrać pasy do mocowania ładunków?

Wybór odpowiednich pasów do przewożenia ładunków jest bardzo ważny. Nie tylko kolor ma znaczenie. Wielu kierowców nieświadomie korzysta z niewłaściwych modeli i dostaje mandaty. Zdziwienie jest o tyle większe, kiedy wgłębią się w temat i mity na temat pasów mocujących, które znali, padają jak muchy.

Na terenie Unii Europejskiej w zakresie mocowania ładunków na samochodach ciężarowych obowiązuje norma PN-EN 12195-2. Według niej osoby zajmujące się załadunkiem powinny przytwierdzić transport przy użyciu elastycznych elementów mocujących – łańcuchów, pasów lub lin. Ponadto konieczne stosowanie jest materiałów, uniemożliwiających tarcie np. mat antypoślizgowych. Norma PN-EN 12195-2 określa dokładnie wymagania w stosunku do pasów mocujących i wzory, dzięki którym można wyliczyć, ile pasów potrzeba do prawidłowego zabezpieczenia konkretnego ładunku.

Pomarańczowe pasy nie zawsze są odpowiednie

Wbrew powszechnej opinii kolor pasów nie oznacza ich wytrzymałości. Kontrolerzy sprawdzają nie tylko rodzaj pasów, ale także ich obecny stan techniczny. Pasów na rynku znajdziemy multum, dlatego aby uniknąć mandatu, potrzebujemy choć podstawowej wiedzy na temat specyfikacji poszczególnych pasów mocujących. Chyba nie musimy nikogo przekonywać, że pasy mocujące to świetny wynalazek. Te elementy są lekkie i wytrzymałe, a ich zastosowanie warunkuje bezpieczeństwo przewożonych towarów. Pasy mocujące składają się z wymiennych elementów, więc można je bez problemu naprawić i nadal użytkować.

Rodzaje pasów transportowych

Możemy wyróżnić dwa rodzaje pasów mocujących. Pierwszym typem są pasy ściągające stosowane wtedy, kiedy nie mamy żadnych punktów mocowań, a drugim są pasy dwuczęściowe, składające się z części krótkiej i długiej. Długie część takich pasów kończą się zaczepnymi elementami (najczęściej hakami), natomiast krótkie napinaczami.

Do najpopularniejszych pasów mocujących należą te o wytrzymałości od 0,7 T do 7,5 T. Dużo o konkretnym pasie powie Ci jego etykieta (przeważnie wszyta w końcówkę pasa), a dokładnie jej kolor. Bardzo powszechne są żółte pasy o wytrzymałości od 0,7 T do 1 T. Z doświadczenia możemy stwierdzić, że pas mocujący Kunzer może pomóc w zapięciu ładunków w wadze do 125 kg. Jeśli potrzebujemy przewieźć ładunki o wyższej masie całkowitej, powinniśmy sprawdzić specyfikację innych modeli.

Brązowa etykieta informuje, że pas wykonano z polipropylenu, a jego parametry zostają zachowane w temperaturze od –40 do +80 stopni Celsjusza. Polipropylenowe pasy nie są odporne na działanie ługów i kwasów.

Niebieska etykieta jest stosowana do oznaczenia pasów wyprodukowanych z poliestru. Tego typu pasy są spotykane zdecydowanie najczęściej, zachowują swoje parametry w temperaturach od –40 do +100 stopni C i wykazują odporność na działanie mineralnych kwasów.

Zielona etykieta określa pasy wykonane z poliamidu odpornego na ten sam zakres temperatur, co poliester, a dodatkowo na działanie alkaloidów. Poliamidowe pasy nie są jednak odporne na działanie kwasów mineralnych.

Podsumowanie

Bezpieczeństwo transportu jest wynikową całego procesu logistycznego i zastosowania wszelkich norm oraz procedur. Jedna z norm dotyczy mocowania ładunku i odnosi się bezpośrednio do rodzaju użytych pasów oraz ich wymaganych parametrów. Wybór pasów w kolorze pomarańczowym nie daje gwarancji, że ładunek będzie poprawnie zamocowany i unikniemy mandatu. Warunkiem pozytywnego przejścia kontroli drogowej jest dysponowanie pasami zgodnymi z normą EN 12195-2, będącymi w dobrym stanie technicznym i poprawnie zamocowanymi.

Wynajmij stronę!

Jeśli chcesz zacząć zarabiać realizując usługi złomowania w Radomiu i okolicach, już teraz zapoznaj się z ofertą naszego PROGRAMU PARTNERSKIEGO oraz przeczytaj WARUNKI WYNAJMU STRONY WWW.

Serdecznie zapraszamy!