Posiadanie w naszym samochodzie haka holowniczego sprawia, że możemy sobie pozwolić na holowanie przyczepy, kempingu czy po prostu innego pojazdu. Przy każdym tego typu transporcie trzeba jednak pamiętać o kilka bardzo istotnych z punktu widzenia bezpieczeństwa elementach.
O tym jaką przyczepę można ciągnąć danym autem, decyduje przede wszystkim producent pojazdu. Przed wdrożeniem auta do produkcji wykonuje on wiele specjalistycznych testów, które pomagają określić wytyczne w tym zakresie. Istotne z punktu widzenia kierowcy parametry zawarte są w dowodzie rejestracyjnym samochodu. Są to:
- F.1 – maksymalna masa całkowita pojazdu (MMC) wyrażona w kg;
- O.1 – maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (wyrażona w kg);
- O.2 – maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca (wyrażona w kg).
Oprócz danych z dowodu rejestracyjnego powinniśmy pamiętać, że według przepisów kierowcy z kategorią B mogą kierować zespołem pojazdów złożonych z samochodu osobowego oraz przyczepy lekkiej (do 750 kg). To w zupełności wystarczy w przypadku wielu modeli przyczep kempingowych. W razie potrzeby możemy również holować przyczepę inną niż lekka, o ile dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg. Należy jednak pamiętać, że zgonie z przepisami musimy mieć wtedy prawo jazdy kat. B z kodem 96, który umożliwia kierowanie zespołem pojazdów o masie większej niż 3,5 t, ale nie większej niż wspomniane 4250 kg. Jest to standard honorowany w całej Unii Europejskiej.Obok przepisów i wytycznych producenta pojazdu, są jeszcze te od producenta haków holowniczych. W takim przypadku mówimy przede wszystkim o uciągu haka. Maksymalny uciąg (a dokładniej „wytrzymałość”) powinien być podany w instrukcji obsługi urządzenia oraz na tabliczce znamionowej. Wyróżniamy dwa parametry, które charakteryzują wytrzymałość haka: D [kN] oraz S [kg].W terenie zabudowanym zestaw samochodu i przyczepy lekkiej może poruszać się do 50 km/h (chyba, że znaki stanowią inaczej). Poza nim nie wolno przekraczać 70 km/h. Jedynie na autostradach, drogach szybkiego ruchu oraz drogach dwujezdniowych możemy rozpędzić się do 80 km/h. Jest to ważne nie tylko z punktu widzenia przepisów, ale przede wszystkim bezpieczeństwa. Zbyt duża prędkość może doprowadzić do niekontrolowanych ruchów przyczepy kempingowej – może ona zadziałać jak wahadło i doprowadzić do kolizji np. wyjeżdżając na drugi pas ruchu.
Co w przypadku awarii innego samochodu?
Jeśli nasz sąsiad czy znajomy doznał awarii na drodze, a my w naszym samochodzie posiadamy hak holowniczy, możemy również pomóc i odholować jego auto w wyznaczone miejsce. Pamiętajmy jednak, by przed takim manewrem dokładnie sprawdzić czy poszczególne podzespoły w samochodzie holowanego są sprawne. Mowa tu oczywiście przede wszystkim o układzie kierowniczym i hamulcowym. W przypadku niesprawności któregoś z nich, holowanie może zakończyć się niemiłą sytuacją na drodze. Dlatego też jeśli nie jesteśmy pewni jak samochód będzie zachowywał się podczas holowania, możemy zadzwonić po sprawdzoną pomoc drogową w Radomiu.